• Welkom
    • Thuis bij ons
    • Ligging
    • Naam voor het B&B
  • Kamers
    • Azulejos
    • Laranja
    • Lavanda
    • Oliveira
    • Papa Figos
  • Omgeving
    • Steden
      • Faro
      • Mertola
      • Olhão
      • Sevilla
      • Tavira
    • Natuur
      • Nationaal Park Guadiana
      • Cabo de São Vicente
      • Wadden Ria Formosa
    • Stranden
  • Activiteiten
    • Golf
    • Vogels
    • Wandelen
  • Prijzen
    • Beschikbaarheid
    • Reserveren
  • Contact
    • Links
    • Route
    • Privacy & Cookies
  • Nieuws
    • Blog
    • Nieuwsbrieven
Bed and Breakfast Algarve, Tavira
  • Home
  • Nieuws Bed and Breakfast Cas al Cubo
  • Oliecrisis in Portugal

Oliecrisis in Portugal

Nieuws B&B Cas al Cubo - Oliecrisis

Gepubliceerd: 17 april 2019

Oliecrisis in Portugal 

portugal tankstation wachtenden

Portugal ligt op zijn gat. Tenminste, dat dreigt te gaan gebeuren. Er is namelijk sinds afgelopen maandag een staking van de chauffeurs van de tankwagens die de tankstations moeten voorzien van diesel en benzine en de luchthavens van kerosine. In ons mini dorp staan rijen wachtenden voor de twee pompjes in de hoop op de laatste druppel benzine. De diesel is al lang op, aangezien ongeveer 80% van het personenverkeer in Portugal op diesel rijdt. En zoals dat een goed burger betaamt, ga je meteen hamsteren. Daar hebben we Albert Heijn hier niet voor nodig!

In het openbare leven geeft het nogal wat problemen. In Faro en Lissabon zijn op de luchthavens de noodvoorraden aangesproken en de regering heeft laten weten dat iedereen weliswaar het recht heeft om te staken, maar dat het niet betekent dat het openbare leven mag worden platgegooid. Hulpdiensten, havens en openbaar transport mogen niet in gevaar komen door de stakingen dus er moet wel minimaal bevoorraad blijven worden. Maar ja …. Wat gebeurt er met de bevoorrading van de supermarkten wanneer ook die trucks niet meer rijden?

Lastig, vinden onze gasten het. Veel vliegverkeer is licht tot behoorlijk vertraagd. Dat komt omdat in Portugal heel beperkt kerosine kan worden ingenomen. Een tussenstop in bijvoorbeeld het Spaanse Sevilla, een half uurtje vliegen vanaf Faro, is best handig als je nog terug moet naar Londen, Parijs of Amsterdam. Ryanair en EasyJet hebben hier hun toevlucht al gezocht met tank stops. Dat kost natuurlijk wel tijd.bb algarve tankstation

Waar gaat het nu allemaal om, is de hamvraag. Je zou denken dat geld de centrale drijfveer is. Dat is op zich niet zo raar, want in Portugal zijn de salarissen nu niet echt riant. Het gaat deze chauffeurs echter primair over iets anders. Zij willen namelijk dat de werkgevers een aparte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor hen afsluit met een hoge uitkering in geval van ongelukken op het werk. Ze werken immers met gevaarlijke stoffen en worden ook dag in dag uit blootgesteld aan minder frisse chemicaliën. Bovendien willen zij dat de werkgevers betalen voor een particuliere ziektekosten verzekering afsluit. Dat is belangrijk voor hen, omdat in het publieke systeem in Portugal de wachttijden van de specialisten soms kunnen oplopen tot na overlijden. In de particuliere ziekenhuizen is dat anders. Maar ja, € 50,00 per maand voor een particuliere verzekering kan een modaal werknemer met een gemiddeld gezin zich hier echt niet veroorloven. En deze mannen en vrouwen doen wel ongezond en gevaarlijk werk. Dat werk doen ze overigens voor een modaal loon van zo´n € 700,00 per maand voor een full time baan. (En niet € 2400,00 zoals ik in een woest commentaar op een bericht op NU.nl las.) Daar komt een Nederlandse chauffeur (van gevaarlijke stoffen) zijn bed niet voor uit.

Dus hoe een hekel ik ook heb aan het pressiemiddel van stakingen om je zin te krijgen: ik heb hier wel begrip voor. Vanavond zitten de bonden, de werkgevers en de overheid weer aan tafel. Dus het wordt vervolgd!

  • Vorige
  • Volgende
4153/AL Complaint Book © 2010 - 2021 B&B Cas al Cubo
Top
Oliecrisis in Portugal